A szolgáltatók kiválasztása nem egyszerű feladat. Képzeld el, meg is tudod magad számára könnyíteni ezt, s hidd el, hogy az ellenkezője is igaz. Ha rosszul állsz a kérdéshez, bizony saját magad számára Te magad nehezíted a terepet. Egy gyönyörű és felejthetetlen esemény előtt állsz, s ebbéli helyzetedben minden bizonnyal az a legjobb, ha megpróbálsz nyitott lenni. A legjobbat akarod, és feltételezzük, hogy minden szolgáltató, akivel innentől kezdve kapcsolatba kerülsz, ugyanezt akarja. Mindenki támogatóként és teljes szakmai arzenálját felvonultatva mutatja be, mi történik, ha őt választod. A különbségek nem a hozzáértésben, hanem az ízlésben mutatkoznak meg, és ezzel sokkal egyszerűbbé is válnak a dolgok.
Amikor elmész egy-egy kiállításra, ahol lehetőséged van több szolgáltatóval is találkozni, amellett, hogy figyelmes vagy, légy aktívan az!
Egy jó tanács. Ne gyűjts indokolatlanul szórólapokat, névjegykártyát. Nyilván ezt azzal a szándékkal teszed, hogy majd otthon, szépen nyugodtan kiválogatod, mit rendelsz, ki lesz a nyerő? És működik? Nos, igaz, hogy nem? És miért nem? Mert csak azok esetében tudsz értékelni, akikre emlékszel. A többi csak papír és festék. Éppen ezért csak olyan szóróanyagot vigyél haza, csak olyan szolgáltató anyagát őrizd meg, akivel beszélgettél, akinek kérdéseket tettél fel, vagy akinek a kérdéseire Te magad válaszoltál.
Amikor elmész egy-egy kiállításra, ahol lehetőséged van több szolgáltatóval is találkozni, amellett, hogy figyelmes vagy, légy aktívan az!
Mit is jelent ez? Sokan színlelik a figyelmet. Úgy tesznek, mintha odafigyelnének, de valójában a részletekre már nem fókuszálnak, s jobb esetben is felszínesen zajlik a kommunikáció ismeretátadási része. Még Te sem vagy aktív a figyelmeddel, pedig elvileg azért mentél oda. Sok esetben már az előtt döntesz, mielőtt elmélyedhetnél a döntéshez vezető információkban. Nézzük aktív figyelemmel miképpen könnyítheted meg a saját dolgodat. Az első fontos dolog, hogy ha egy kiállításon szeretnél szolgáltatók keresni, ne legyenek előzetes elvárásaid, fenntartásaid, légy teljesen tiszta ebből a szempontból! Miért is? Mert így minden lényegi infót be tudsz fogadni, s ráérsz később szelektálni. Ha előzetesen fogalmazol meg kritériumokat, fennáll a veszélye, hogy már azelőtt szűrsz, mielőtt ennek ténylegesen értelme volna. Az is lehet, hogy így olyannak nem adsz esélyt, aki egyébként nem csak megfelelő, de tökéletes is lenne, azonban valamiért látszólag nem illik bele az előzetesen felállított követelmények közé szorított gondolkodásodba. Ellenben, ha teljesen nyitott vagy és nincsenek zavaró gondolati tényezők, valóban koncentráltan tudod feltérképezni a terepet.
Mindenre figyelned kell. A részletekre. Ez nehéz, mert sok esetben az első benyomás fontosságának tévedésébe esünk. A részletekre figyelés azonban megtanulható. Gyakorolj. Például legyenek kérdéseid! A kérdések jók! A kérdések segítenek tisztázni azt, hogy mit szeretnél. Bátran írj össze kérdéseket. Minél több, annál jobb. A kérdések megfogalmazásakor több dologra is rá fogsz jönni: sok esetben a kérdés formába öntésekor megszületik a válasz is. Nem minden kérdés használható, vagyis tehető fel pl. egy szolgáltatónak, de arra kiváló, hogy tisztázza az érzéseidet adott dologgal kapcsolatban. Ha már van jó pár kérdésed, akkor állíts fel rangsort. A legfontosabb kerüljön a sor tetejére és amely kevéssé foglalkoztat, kerüljön a végére. Nos, a kérdéseiddel felvértezve, nyitott szívvel lépj a terembe és mielőtt elvegyülnél a nézelődők tömegében, próbáld meg átérezni annak auráját. Ezt úgy is mondhatjuk, hogy akklimatizálódj. Mielőtt megszólítasz embereket, nézd meg, kik azok, akik szimpatikusak, és ne ess abba a hibába, hogy a tárgyakra fókuszálsz. Az embereket nézd. Még akkor is, ha menyasszonyi ruhát szeretnél választani. Akár több kört is menj, persze nagyobb kiállítás esetén ez igazán fárasztó. Mindig az embert előbb… Bármennyire is stílusos és hívogató egy stand, mielőtt elmerülsz a látványban, vagy miután kilábaltál belőle, nézd meg az árust. A személyesség, a szimpátia, a kommunikáció minősége még olyan szolgáltatók esetében is az első helyen áll, akiknek látszólag nem a személyességen, az egyénen és az egyéniségen múló szolgáltatását vásárolnád meg, pl. esküvői meghívó vagy köszönőajándék esetében nem biztos, hogy fontos az árus szimpatikus-e vagy sem, míg a szertartásvezető esetén nem is lehet ez másképp. Valójában ez a leválogatás fals teória. De hát erre valók a kérdéseid. És erre való az is, hogy nyitott légy egy ilyen szituációban. Az aktív figyelem pedig azt, hogy a részletekre kiterjedően tudod a kérdéseidet feltenni vagy ha épp kérdés nélkül is megkapod a tájékoztatást, azt raktározni.
Az aktív figyelem segít, hogy a megérzéseid és a tapasztalatod megkönnyítse a választást. Hidd el, eljön a pillanat, amikor eszedbe fog jutni, amit most olvastál.