A legtöbben azzal kezdik, hogy elvetik az esküvőszervező szolgáltatás igénybevételét. Másoknak eszébe sem jut. Nos, magunk között szólva, az önálló szervezés nem életük legjobb döntése, éppen csak mentségükre szolgál, hogy sok esetben nem jönnek rá, hogy járhattak volna jobban is. Többször is leírtam már, nem is értem, hogy miért gondolják úgy az önszervező menyasszonyok, hogy pár hét vagy hónap alatt birtokába jutnak annak a tudásnak, amit egy esküvőszervező lagzik hosszú sora alatt sajátított el. Itt nem elsősorban arról van szó, hogy nem képesek csináld magad módon összehozni a lagzit, hanem arról, hogy egyrészt fölöslegesen törik magukat, másrészt – főképp, ha a takarékosság jegyében döntenek így- egyáltalán nem biztos, hogy a rendelkezésre álló keretből képesek kihozni a maximumot, vagy hogy a jobb ne lehetne még inkább az, ha szakértőre bízzák az egészet. Arról nem is beszélve, hogy könnyű zsákutcába futni és tévútra kerülni. Nem jó, ha túl sok és az sem, ha túl kevés szolgáltatót szólítanak meg, sokat kockáztat az, aki az olcsóbbat választja és nem garantált semmi csak azért, mert valami drágább. Röviden nagy a rizikó.
Miért is vállal valaki ennyi buktatót? Az önszervezés varázsa? A saját kezembe veszem a dolgokat magabiztosságot hazudó érzése? Vagy, az én mindenkinél jobban tudom illúziója?
Akármelyik csoportba is tartozunk, gondoljunk végig néhány dolgot: nem kell az esküvőszervezőtől teljeskörű szolgáltatást rendelni. Lehet úgy is leadni egy rendelést, hogy számunkra is maradjon élvezet a szervezési feladatokban. Aztán, ha nem szeretnénk, hogy simán menjenek a dolgok, bogarászhatjuk a különböző szolgáltatók hirdetéseit, vagyis felesleges, hogy valaki egyből egy olyan komplett ajánlat csokrot adjon, amelyben rengeteg választási lehetőség van, és amely garanciákat is tartalmaz. Meg aztán arra sincs szükségünk, hogy átbeszéljük egy erre hivatott szakemberrel, hogy milyen lehetőségink vannak, hogyan áll a pénztárcánk mindehhez és milyen megoldások könnyíthetik meg a dolgunk. Nos, igen, végül is ez mind olyannyira leegyszerűsíti a dolgot, hogy nem marad meg nekünk az idegeskedés öröme, így elveszik tőlünk a lehetőségét annak, hogy saját jogon elveszíthessük a fonalat, hogy frászt kapjon tőlünk ne csak az egész család, de még a szélesebb rokonság is.
Minek is az esküvőszervező? Olyan izgi, amikor valaki lemarad a vendéglistáról és utólag ki kell találnunk, hogy ezt mivel magyarázzuk? Ha eltűnnek a fotóink menet közben, mert itt akartunk spórolni, ha a helyszín közben megemeli az árat, ha ami még egyik nap biztos volt, a másik nap már korántsem az. Végül is veszélyesen élni, valódi adrenalinlöket. Ezt egy esküvőszervező mind csak elrontaná, mert rögtön látná, hogy mi illik hozzánk, rögtön hozná a megfelelő szolgáltatókat, rögtön meghatározná a költségkeretnek megfelelő lebontást, pénzügyileg megtervezné, hogy mindent tartani lehessen, ja, és megmentene a nagy nap káoszától is, de hát a káosz jó, különben mire is emlékeznénk. Nem igaz?
Ne is álljunk az esküvőszervezővel szóba, mert még azt találná mondani, hogy kérhetünk tanácsadást bizonyos időközönként, ha nem szeretnénk átengedni az irányítást. És ez éppen arra jó, hogy a menetközben elkövetett hibáinkat valahogy helyre lehessen hozni, vagy, ha kilóg a lóláb, akkor közösen még vissza lehet dugdosni. Meg még talán azt is mondaná, hogy kérjünk koordinációt, mert abban az is benne van, hogy átnézi a szerződéseinket, megírja a forgatókönyvet, intézi a kifizetéseket, szóval jó kézben lesz a költségvetésünk és helytáll helyettünk szervezésileg a Nagy napon. Irányítja a szolgáltatókat és foglalkozik a vendégekkel is.
Tényleg nem kell az az esküvőszervező, mert még a végén felhívná a figyelmünket olyan lehetőségekre, amelyeket magunktól nem látunk meg. Nem azért, mert hülyék, netán vakok vagyunk, hanem azért, mert ezek olyan műhelytitkok, praktikát vagy megoldások, amelyeket azért nem tudunk, mert nem vagyunk esküvőszervezők.
Példának okáért elmondaná azt is, hogy ha nem kell a teljes körű szervezés, mert mondjuk ottnon csináljuk a lagzit, akkor is kérhetünk tőle segítséget. Vagy, hogy ha tényleg szűkebb körben meghitten szeretnénk ünnepelni, de egy rokont sem szeretnénk a teendőkkel terhelni, akkor kérhetjük az esküvői háziasszony szolgáltatást, ami kiváltja a vőfélyt és a ceremóniamestert, akik egy kisebb létszámú lagzin vagy a létszám vagy a hely adottságai miatt pl. a Műhelyünk által kínált esküvői zsúron bizony feladat nélkül maradnának.
Ja, és azt is elmondaná, hogy lagzi és lagzi között lényeges a különbség. És attól, hogy valami pici és kevesen vannak, még lehet más értelemben órási.
Összefoglalva: Műhelyünkben kérhető esküvőszervezés teljes vagy részleges szolgáltatásként. Mindig rendelkezésre állunk tanácsadással, ennek többféle változata is van, szervezési vagy stílus, netán nyilvános megjelenés, vagy problémamegoldó. Kérhető a Nagy napra koordináció, amikor kb. az esemény előtt 1 hónappal kapcsolódunk be a folyamatba és átnézzük az addig keletkezett papírokat, költségvetést, felvesszük a szolgáltatókkal a kapcsolatot, bejelentkezünk hozzájuk, megírjuk a forgatókönyvet és lebonyolítjuk a teljes napot. A koordináció mellé, vagy attól függetlenül is kérhető az esküvői háziasszony szolgáltatás, amely kiváltja a vőfélyt és a ceremóniamestert. A háziasszony szerepe klasszikus: fogadja és búcsúztatja a vendégeket, gondoskodik az esküvő és a lagzi programjának zavartalan lebonyolításáról, foglalkozik a vendégekkel, részben konferanszié, társalkodónő, odafigyel arra, hogy mindenki érezze, hogy fontos vendégként gondolnak rá, foglalkoznak vele. Ezek a variációk mind azért vannak, hogy levegyék a terhet az ifjú párról. Nekik megmarad az öröm és az egymásra figyelés. Minden másra mi figyelünk!